Pod koniec 1918 roku w Zawierciu istniały tylko cztery ulice o utwardzanej nawierzchni. Reszta ulic stanowiła po ulewie nieprzebyte topieliska.
Inne ciekawostki:
Na początku XIX stulecia liczba mieszkańców wsi Zawiercie oscylowała w okolicach 300-400 mieszkańców. Najszybszy przyrost demograficzny miasta zanotowano pomiędzy 1890 a 1910r. W ciągu dwudziestu lat liczba mieszkańców wzrosła z 5 do 28 tysięcy.
Pierwszym polskim burmistrzem Zawiercia był Stanisław Szymański. Szymański był dyrektorem fabryki Towarzystwa Akcyjnego "Zawiercie". Zasłużył się ponadto dla miasta pracą na polu społeczno-kulturalnym. Przyczynił się do budowy szkoły przy TAZ (obecnie budynek Gimnazjum nr 2), Łażni Miejskiej, czy Domu Ludowego "Włókniarz".
Pierwszy pociąg przez Zawiercie przejechał 1 grudnia 1847r. Nowowybudowana jednotorowa linia kolejowa połączyła Częstochowę i Ząbkowice.
Jednym z najstarszych placów handlowych Zawiercia był Nowy Rynek założony w 1904 r. W latach siedemdziesiątych minionego stulecia stracił swą funkcję handlową, ponieważ na jego częśći wybudowano estakadę drogi krajowej. Obecnie Nowy Rynek nosi nazwę Plac Jarosława Dąbrowskiego.
W 1969 r. z połączenia różnych inicjatyw, min.: komitetu budowy ośrodka sportowo-wypoczynkowego i społecznego komitetu budowy ośrodka kultury powstało Towarzystwo Miłośników Ziemi Zawierciańskiej.
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Kliknij [zgadzam się], aby ta informacja nie pojawiała się więcej.
Kliknij [polityka cookies], aby dowiedzieć się więcej na temat wykorzystania plików cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.